info@carnivalnews.net

NFT:t aloittelijoille: kaikki mitä sinun tarvitsee tietää uusimmasta kryptohulluudesta osa 4/9

Tämän sisällön alkuperäinen täyspitkä lähde on: https://www.websiteplanet.com/blog/nft-guide/

NFT-tekniikka

NFT:t ovat monimutkaisia ja teknisiä – mutta alkeellisimmillaan ovat vain useisiin tietokoneisiin tallennetut tietokonekoodijonot. Ja tietäen enemmän niiden historiastaan ja siitä, miten ne kehittyivät, voi helpottaa niiden ymmärtämistä.

Ensinnäkin eri kryptovaluutat ja kryptovarat on rakennettu omille lohkoketjuilleen, ja erilaisia lohkoketjuja on satoja, ellei tuhansia. Esimerkiksi bitcoinit on rakennettu Bitcoin-lohkoketjuun, ja ERC-20-rahakkeet perustuvat Ethereum-lohkoketjuun.

Joidenkin lohkoketjujen avulla käyttäjät voivat luoda ei-vaihdettavia rahakkeita vaihdettavien kryptovaluuttojen lisäksi. Ethereum-lohkoketju on ylivoimaisesti laajimmin käytetty lohkoketju NFT:iden luomiseen.  On kuitenkin muitakin, mukaan lukien:

  • Flow
  • Binance Smart Chain
  • Solana
  • Tron
  • Polkadot
  • EOS
  • Cosmos
  • WAX
  • Tezos
  • Algorand
  • Hedera Hashgraph

Jotkut lohkoketjut, mukaan lukien Ethereum, toimivat muiden yhteensopivien verkkojen ja kolikoiden kanssa, mikä tekee niistä yhteentoimivia.  Käyttäjät voivat ostaa Ethereum-pohjaisia NFT:itä useilla kryptovaluutoilla, kuten ETH: lla, DAI: lla, USDC: llä, BNB: llä ja USDT: llä. Muissa lohkoketjuissa, kuten Solanassa, on suljetut järjestelmät, ja näihin järjestelmiin liitettyjä NFT:itä voi ostaa vain kyseisen lohkoketjun tunnuksella.

Ethereumin suosio, likviditeetti, turvallisuus ja siirrettävyys muissa sovelluksissa, alustoilla ja tuotteissa ovat osa sitä, mikä tekee Ethereum-pohjaisista NFT:istä niin suositun valinnan.

Ethereumin token-standardeja pidetään myös laajalti parhaina NFT:iden luomisessa.  Ethereumin lohkoketjulla on useita hyödyllisiä standardeja:

  • ERC-721 oli ensimmäinen ja on edelleen suosituin standardi ainutlaatuisten NFT:iden luomisessa. Se on sovellusohjelmointirajapinta (API) tunnusten älykkäissä sopimuksissa. ERC-721 antaa kehittäjille mahdollisuuden luoda ainutlaatuisia tunnuksia ja tekee tunnusten transeroinnista helppoa ja hyväksynnän jälkeen automaattista..
  • ERC-1155 on standardi, joka antaa NFT:ille puoliksi fungisoitavuuden. ERC-1155:ssä tunnukset edustavat pikemminkin omaisuusluokkia kuin yksittäisiä omaisuuseriä. Esimerkiksi yksittäinen tunnus voi sisältää 100 NFT:tä. Tämä tarkoittaa, että useita NFT:itä voidaan siirtää kerralla, mutta vähemmän tietoa jokaisesta.

ERC-998 on muodostettava token-standardi. Nämä tunnukset voivat edustaa useampaa kuin yhtä omaisuuserää kerrallaan nopeampia tapahtumia varten. ERC-998-tokenit voivat sisältää sekä vaihdettavia (kuten ERC-20) että ei-vaihdettavia (kuten ERC-721)

NFT:iden historia

NFT:t ovat kehittyneet pelottavan nopeasti, joten sinulle annettaisiin anteeksi, että sinulta puuttuisi muutama tärkeä päivämäärä.

2012

Bitcoinin lohkoketjuun luotiin värillisiä kolikoita edustamaan reaalimaailman asioiden, kuten kuponkien, omaisuuden ja keräilyesineiden, omistajuutta. Monet ajattelevat värillisten kolikoiden edustavan NFT:iden alkua.  Nämä rahakkeet olivat alkeellisia ja niistä puuttui paljon nykypäivän NFT:iden käyttöä. Siitä huolimatta he aloittivat keskustelun ainutlaatuisista blockchain-pohjaisista varoista.

2014

Vastapuolen luominen. Counterparty oli Bitcoin-lohkoketjuun perustuva vertaisrahoitusalusta, jonka avulla käyttäjät pystyivät luomaan ja vaihtamaan omia valuuttojaan. Vastapuoli oli tärkeä NFT:iden kehitykselle, koska alustan ensimmäiset NFT:t muistuttivat käyttötapauksia, jotka tunnistamme nykyään.  Useita meemejä ja pelejä sijoitettiin alustalle NFT:nä sen julkaisun jälkeen.

2016

Ensimmäiset Harvinaiset Pepe NFT:t otettiin käyttöön ja ne saivat nopeasti laajan suosion, mikä käynnisti tehokkaasti Crypto Art -liikkeen. Pepe NFT:istä tuli kaupattavia harvinaisten Pepe-lompakoiden käyttöönoton myötä, ja seuraavina vuosina järjestettiin jopa Rare Pepe -huutokauppa.

2016–2019

Crypto Art -avaruus jatkoi kasvuaan. NFT-kokoelmat, kuten CryptoPunks, alkoivat esitellä NFT-taiteen ja keräilyesineiden potentiaalia yhä suositummassa Ethereum-lohkoketjussa.  Uusia NFT-markkinapaikkoja, kuten OpenSea, SuperRare ja KnownOrigin, lanseerattiin, ja NFT:itä voitiin luoda alustoilla, kuten Mintable ja Mintbase.

2020

NFT-markkinapaikat kehittyivät.

Olemassa olevat NFT-markkinapaikat päivitettiin ja uusia alustoja, kuten Rarible ja Cargo, julkaistiin. Ennen vuotta 2020 NFT-tekijöiden oli ohjelmoitava älykkäät sopimukset itse, jos he halusivat lisätä ominaisuuksia, kuten joukkoluontia ja avattavaa sisältöä, NFT:ihinsä. Uudet alustat tarkoittivat, että nämä ominaisuudet olivat nyt helposti saatavilla NFT-lyöntiprosessin aikana.

2021

Jos vuosi 2020 oli vuosi, jolloin laajempi yleisö huomasi NFT:t, vuosi 2021 oli vuosi, jolloin NFT:t räjähtivät.  Julkkikset ja vakiintuneet tuotemerkit kiinnostuivat NFT:istä ja NFT-taide sai valtavirran suosion. Beeplen ”Everydays: the First 5000 Days” myytiin 69.3 miljoonalla dollarilla Christien taidehuutokaupassa, mutta sen täydensi Pakin ”The Merge” -91.8 miljoonan dollarin myynti joulukuun alussa.

Pakin NFT myytiin yli 28,000 260,000 käyttäjälle, jotka ostivat yli XNUMX XNUMX osaketta hänen taideteoksistaan – arvokas todiste osittaisesta omistuksesta.

Kaikkien aikojen ensimmäinen Twitter-viesti myytiin NFT: nä 2.9 miljoonalla dollarilla vuonna 2021. Vuoden aikana CryptoPunksit ja Bored Ape Yacht Club NFT:t myytiin rutiininomaisesti sadoilla tuhansilla dollareilla, ja eiliset meemit myytiin uudelleen tämän päivän NFT:nä. Samaan aikaan asiantuntijat kehittävät edelleen uusia käyttötarkoituksia NFT:ille luovien alojen ulkopuolella.

Markkinointikonsultti ja yrityksen kehitys

Monesti yrittäjällä on kädet täynnä töitä arkisissa tehtävissä ja oman yrityksen kehittäminen jää tekemättä liian pitkäksi aikaa, mutta tämä ei ole ainoa ongelma pienten yritysten kanssa – toinen ongelma ovat joo-joo ihmiset, jotka myötäilevät omistajan ja toimitusjohtajan ideoita – ammattilainen markkinointikonsultti olisi tässä tilanteessa kenties parempi henkilö sparraamaan yrityksen tulevaisuuden kehitysaskeleita. Markkinointikonsultti voi antaa aivan uusia näkemyksiä yrityksen tilanteesta ja tulevaisuuden mahdollisuuksista, ideat ja näkemykset eivät tarkoita sitä, että yrityksen olisi välttämätöntä tehdä juuri siten, mutta monesti ulkopuoliset ajatukset ovat tarpeellisia, ja varsinkin sellaiselta taholta, jonka ainoa tehtävä ei ole myötäillä pomon ajatuksia.

Trackbacks & Pings

Vastaa