info@carnivalnews.net

”Kuka nyt haluaisi lapsestaan myyjää?” – Vaikka myyjä voi ansaita kuin lääkäri?

Miksi myyntiä edelleen aliarvostetaan? Myynti on monipuolisempaa, palkitsevampaa ja kiehtovampaa kuin monikaan ymmärtää. Tämän todistavat huippumyyjät, joita Kim Väisänen – samaa joukkoa hänkin – on haastatellut uutuuskirjaansa.

Myyntityössä onnistuminen vaatii täydellistä suoritusta monella osa-alueella. Entistäkin digitalisoidummassa maailmassa kaupankäyntiin tarvitaan näkemyksellisiä muutosarkkitehteja, jotka edistävät asiantuntija-alueidensa kehittämistä ja kaupankäyntiä ja joilla on lisäksi  erinomaiset myyntitaidot.

Näin toteaa Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin yliopettaja ja tutkija Pia Hautamäki kirjan esipuheessa. Hän uskoo, että kyky rakentaa luottamusta sekä kyky auttaa toista ihmistä tavoitteellisesti ja omaa asiantuntemusta hyödyntäen luo tulevaisuudessa yrityksille suurta kilpailuetua.

Lisäksi empiiriset havainnot osoittavat, että kansainvälisesti menestyneissä kasvuyrityksissä on vahva myyntikulttuuri ja kulttuuri, jossa myynti nähdään jokaisen asiaksi. Huippumyyntiosaamista tarvitsee tulevaisuudessa siis entistä laajempi joukko. Ja myynnin arvostuksen on noustava, jotta Suomi voi menestyä kansainvälisessä kilpailussa.

Valokuvaaja: Meeri Utti

Mitä myyntityö todella on?

Kirja tuo esiin myyntityön moninaisuuden, kun kuusitoista oman alansa ehdotonta huippumyyjää kertoo henkilökohtaisen tarinansa. Myyjiksi on tultu monia eri teitä, toisinaan suoraan oman intohimon perässä, toisinaan sattumalta.

Huippumyyjäksi voi kouliintua melkein alalla kuin alalla. Kirjaan haastatellut myyvät sekä yrityksille että yksityishenkilöille vakuutuksia, asiantuntijapalveluita, valmennusta, taloja, teknisiä tuotteita, radiomainontaa, puuviiluja, yrityksiä, digitaalisia elinkaaripalveluja… Yhteistä heille on intohimo myyntiin ja hyvät tulokset.

Mukana on muun muassa teknikon, mekaanikon, datanomin, radiotoimittajan ja johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneita. Myös ajoneuvoasentaja, tietojenkäsittelyn maisteri ja oikeustieteen maisteri osaavat myydä. Kaupallista alaa edustavat merkonomi, tradenomi ja kauppatieteiden maisteri; onpa mukana oikein myyntimaisterikin. Suomessa myynnin korkeakoulutasoinen tutkintokoulutus on aloitettu vuonna 2007.

Mistä huippumyyjät puhuvat?

Puhe on menestymisen paineesta, onnistumisista, epäonnistumisista, romahduksista ja arjesta ääripäiden välillä.

”Ei voi sanoa, että myynnissä toimii vain yksi tyyli, mutta quality over quantity toimii mulle.” Paula Ruohoranta

”Jos pystyy myymään puhelimessa, jossa vastapuolen on niin helppoa vain laskea luuri, niin pärjää varmasti muussakin myyntityössä.” Henry Roihu

”Ajattelen, että myynti on molemminpuolista välittämistä.” Henriikka Heikkilä

”Kaikki on helppoa, kun on takana riittävä määrä toistoja.” Marko Lehtinen

”Jos et millään malttaisi jäädä eläkkeelle, niin silloin tykkäät työstäs. Ehkä jo liiankin paljon.” Liisa Kovanen

”Pitää osata lukea pakkaa. Ei kannata kilpailla, kun ei ole tarve. Ei tarvitse olla halvin vaan kokonaisedullisin.” Kimmo Varvikko

”Jos joku olisi opiskeluaikoina tullut kertomaan, miten paljon myynnissä tienaa, en olisi uskonut.” Jenni Kuhmonen

”Haaveeni on saada aikaiseksi jonkinnäköinen vallankumous sen suhteen, miten myyntiin suhtaudutaan ja miten sitä koulutetaan Suomessa.” Mikko ”Udi” Uotinen

”Oikeasti myyntityössä enimmäkseen kuunnellaan, mitä asiakkaalla on sanottavaa.” Sirpa Pesonen

”Mulle myyntityö kolahti niin jumalattoman kovaa. Tuntui vihdoinkin, että nyt löysin sen mitä haluun tehdä.” Henri Hellman

”Vaikka olenkin todella voitonhaluinen, nykyään pystyn hyväksymään senkin, ettei aina voi voittaa.” Meri Holmberg

”Olen varmaan pärjännyt sillä, että myyminen tulee minulta varsin luonnostaan. Olen luonteeltani avoin, mutten ikinä mikään tyrkyttäjä.” Inari Simula

”Alku oli kyllä todella hankala. Kun firman omistajat ovat oppineita ja sitten remmiin tulee tällainen kaksi vuotta ammattikoulua käynyt, niin totta kai siinä tulee kulttuurien yhteentörmäys.” Jani Karell

”On aina asioita, joissa voi kehittyä, ja myyjän yksi tärkeimmistä työkaluista on kyky itsereflektointiin.” Maria Mäkelä

”Hyvä myyjä kysyy muutaman kysymyksen, kartoittaa, ja sen jälkeen kertoo, miten homma kannattaa tehdä ja kuinka se etenee.” Jarmo ”Mudi” Multanen

”Myynti on ihmisten välistä työtä yhteisten onnistumisten tavoittamiseksi. Jos ei onnistuta yhdessä, ei ole pitkäaikaista asiakassuhdettakaan.” Carita Mäkinen

”Luottamuksen saavuttamiseen taas ei ole mitään valmista työkalua, eikä sitä ei voi kaivaa purkista tai ladata netistä.” Timo Lappalainen

Kirja summaa hienosti, miten erilaista myynti eri toimialoilla ja eri yrityksissä on, miten erilaisin myyntimallein sitä voidaan tehdä ja mitä se vaatii. Kim Väisänen tiivistää myynnin onnistumisen yhteen sanaan – luottamus. Se taas rakentuu kolmesta elementistä: aitous, empatia ja logiikka.

Kirjoittaja

Kim Väisänen on startup-sijoittaja, yrittäjä, hallitusamatööri, perheenisä sekä ajatuspaja Liberan hallituksen pj. Hänet on palkittu muun muassa Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnolla 2013 ja 2017. Hän on ollut palkkaamassa kymmeniä myyjiä kotimaassa ja ulkomailla. Lisäksi Kim on tehnyt henkilökohtaista myyntityötä parissakymmenessä maassa ympäri maapalloa.

Vastaa